Ostatnie wiadomości

Strony: 1 ... 8 9 [10]
91
Poradniki / Domowe studio fotograficzne – światło ciągłe czy błyskowe?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 23, 2013, 19:29:40 »
Dlaczego wg mnie domowe studio lepiej jest wyposażyć w światło błyskowe niż ciągłe? Odpowiedź jest w zasadzie prosta. Światło lamp błyskowych znacznie łatwiej jest ukierunkować. Światło z popularnych żarówek fotograficznych jest wygodne do niektórych rodzajach fotografii, ale jeśli jednak chce się świecić kierunkowo, to pojawiają się poważne problemy.


Wczoraj jednak podjąłem pewien wysiłek, żeby takie światło skupić w jedną stronę. Na potrzeby mojego domowego studia pozbyłem się tradycyjnego żyrandola. Pozostawiłem jedynie oprawkę na skróconym kablu i wkręciłem 125 watową żarówkę fotograficzną. W moim przypadku, to wygodne rozwiązanie, ponieważ często potrzebuję dużo światła do filmowania czy do prowadzenia transmisji na żywo z sesji fotograficznych. Tym razem chciałem jednak szybko zrobić zdjęcie do projektu Wyzwanie 365. Wziąłem więc trzy kartony po sokach oraz taśmę klejącą i mało gustownie, ale skutecznie skleiłem klosz na żarówkę. Nie obyło się bez przedłużenia klosza czarnym kartonem, aby światło padało tak jak chciałem.

Nie jest to idealne rozwiązanie ale przy wiszącej żarówce zdało egzamin. Trudniej byłoby umocować tą konstrukcję pod innym kątem ale myślę, że byłoby to wykonalne. Nadal jednak jestem zdania, że dużo wygodniejsze do takich celów są lampy błyskowe.

A co Ty o tym myślisz? Wolisz światło ciągłe czy błyskowe? Napisz o tym poniżej.
92
Moje prace fotograficzne / Moja praca fotograficzna :)
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 23, 2013, 19:12:52 »


Zapraszam do oceny. :)
93
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie Autosana
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 16, 2013, 09:43:59 »



Zapraszam do oceny. :)
94
Poradniki / 7 rzeczy, których nie powinieneś robić ze swoją lustrzanką [poradnik]
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 15, 2013, 20:26:14 »
W fotografii nie zawsze liczą się: kreatywność, śmiałość i odwaga.  Czasami warto posłuchać dobrych rad wujka z brodą i zakręconym wąsem. Zebrałem dla Was kilka rad, które pomogą ustrzec się głupich błędów przy korzystaniu z wymarzonej lustrzanki.


Nie fotografuj jedną ręką

Aparat powinno się trzymać obiema rękami – prawa ma chwycić grip i spust, a lewa podtrzymywać korpus oraz obiektyw.  Fotografowanie jedną ręką może skutecznie spowodować rozmycie zdjęć, a przecież w większości przypadków chce się tego uniknąć. Pamiętaj o tym!
Nie zostawiaj aparatu w samochodzie

Każda lustrzanka przykuwa uwagę, a już szczególnie, kiedy leży spokojnie na widoku w aucie. Nawet jeśli ukochany aparat nie zostanie ukradziony, to może nieco ucierpieć – zbyt mocno się wychłodzić lub przegrzać, a czasami nawet zamoknąć ze względu na wilgoć panującą w samochodzie. Matryce w aparatach są bardzo czułe na zmiany temperatur czy wilgotności i szybko się uszkadzają.
Nie korzystaj z automatycznych trybów

Nie po to kupuje się lustrzankę (zwłaszcza z nieco wyższego segmentu), żeby korzystać z trybów automatycznych. Projektanci starają się, aby aparaty były coraz “mądrzejsze” – same wybierały idealne ustawienie ekspozycji czy balansu bieli. Niestety, każdy aparat, nawet najlepszy, jest w rzeczywistości bardzo “głupi” – nawet jeśli ma tryb Inteligent Auto ;)



Żaden komputer i algorytmy w korpusie aparatu nie zastąpią wprawnego oka i umysłu człowieka. Lustrzanki mają ogromną przewagę nad kompaktami, z których pewnie spora część z Was wcześniej korzystała, ale można wykorzystać te zalety dopiero w trybie manualnym lub półautomatycznym.

Na początku warto korzystać z trybów półautomatycznych, w których automatyka jest ograniczona do jednego z parametrów, np. czasu naświetlania przy podanej wartości przysłony lub czułości ISO. Można wtedy podpatrzyć, jakie zależności zachodzą między parametrami, i później próbować samemu w trybie M.
Nie chwal się lustrzanką

Zawsze powtarzam, że jeśli coś potrafisz, to nie musisz się tym nachalnie chwalić. Twoje prace powinny mówić same za siebie. To nie aparat świadczy o Tobie, ale Twoje zdjęcia. Znane powiedzenie, że to nie aparat robi zdjęcia, ale człowiek, sprawdza się tu idealnie. Chwalenie się nowo zakupioną lustrzanką to po prostu wielki obciach, który kiepsko świadczy o dojrzałości i klasie właściciela.
Nie włączaj i wyłączaj ciągle aparatu

Warto dbać o baterie, ale nie robi  się tego, włączając i wyłączając ciągle aparat. Po włączeniu wystarczy pozostawić go, a lustrzanka sama przejdzie po chwili w stan czuwania. W takim trybie aparat pobiera minimalne ilości prądu.

Dlaczego nie lepiej go wyłączyć? Zawsze gdy później przekręcisz przycisk na ON, aparat na nowo uruchomi wszystkie procesy, ekran LCD czy czyszczenie matrycy. Uruchamianie aparatu pobiera sporo energii z akumulatora.
Nie grzeb przy matrycy

Wspomniałem już o tym, że matryca jest bardzo czuła. Nie tylko na zmianę temperatur czy zbytnią wilgotność oraz wstrząsy, ale także na nawet drobne uszkodzenia mechaniczne.

Jeśli uznasz, że trzeba przeczyścić wnętrze lustrzanki, to najpierw skorzystaj z wbudowanego systemu czyszczenia sensora, który w większości wypadków bazuje na ultradźwiękach. Jeśli to nie pomoże, odkręć obiektyw i przedmuchaj wnętrze specjalną gruszką. Nie dmuchaj ustami na lustro, a już tym bardziej na matrycę, ponieważ powietrze z wnętrza organizmu jest po prostu ciepłe, dosyć wilgotne i może pozostawić parę na lustrze.

Na końcu możesz skorzystać z odpowiedniego, bardzo delikatnego pędzelka do czyszczenia optyki.

W ostateczności możesz podnieść lustro i delikatnie przedmuchać gruszką sam sensor, uważając jednak, aby pod żadnym pozorem niczym go nie dotknąć. Nawet wspomnianym pędzlem.
Nie korzystaj z dźwięków

Pracując na koncertach, mam czasem nieprzyjemność obserwować osoby, które w żaden sposób nie szanują muzyki ani ciszy i fotografują lustrzankami z włączonymi dźwiękami. Mówię tu przede wszystkim o przykrym podwójnym pisku potwierdzającym uchwycenie ostrości przez aparat, który jest zazwyczaj standardowo włączony w nowych lustrzankach. Fotografując w studiu nie musisz na to zwracać uwagi, ale jeśli wyciągasz lustrzankę podczas jakiegoś wydarzenia, wśród ludzi, nie zwracaj niepotrzebnie na siebie uwagi.
95
Poradniki / Czy istnieją darmowe alternatywy dla Photoshopa?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 15, 2013, 20:19:37 »
Adobe Photoshop to obecnie najlepszy program do cyfrowej edycji zdjęć. Jeśli chcesz pracować na legalnym oprogramowaniu, a nie możesz lub nie chcesz korzystać z Photoshopa to warto poszukać programów alternatywnych. Czy zatem możliwe jest znalezienie darmowych zamienników dla tej zaawansowanej aplikacji?

Photoshop jest niezastąpiony w wielu czynnościach, ale nie we wszystkich. Jeśli nie potrzebujesz tak rozbudowanego programu do edycji zdjęć to z pewnością znajdziesz coś dla siebie wśród darmowych aplikacji.

W zestawieniu tym zebrałem najciekawsze, darmowe, stacjonarne programy do obróbki zdjęć. Niestety trudno je nazwać zamiennikami dla Adobe Photoshopa. Oferują one podstawowe funkcje, które mogą jednak starczyć do podstawowych, a czasem trochę bardziej zaawansowanych czynności. Na liście nie znajdziecie edytorów on-line, takich jak np. SUMO Paint, ponieważ zamierzam przygotować dla nich osobną listę.
Gimp
 
To najbardziej znany darmowy program do obróbki zdjęć. Aplikacja nie jest tak rozbudowana i nie posiada wszystkich funkcji Photoshopa, ale przynajmniej pewną ich część. Do podstawowych prac przy edycji zdjęć Gimp może w zupełności wystarczyć.

Długo próbowałem się przekonać do Gimpa, ale przyzwyczajenia z Photoshopa są zbyt mocne. Wprawdzie istnieje odmiana Gimpa o nazwie GIMPShop próbująca wcielić się w bardziej Photoshopową skórę, ale wersja ta od dawna nie była aktualizowana i jest lekko nie na czasie.
Photofiltre

Prosty, darmowy program do podstawowych operacji na zdjęciach takich, jak przycinanie, zmiana rozmiaru czyy dodawanie efektów. Jak nazwa wskazuje aplikacja posiada sporo filtrów, które jednak pozostawiają wiele do życzenia. Photofiltre  obsługuje większość popularnych formatów graficznych (TIFF, PSD czy PSP). Niestety jego główną wadą jest brak obsługi warstw.
 Cinepaint

Open source’owa aplikacja powstała głównie z myślą o retuszowaniu nagrań filmowych. Cinepaint nadaje się jednak równie dobrze do obróbki zdjęć. To co wyróżnia ten program od innych edytorów zdjęć to możliwość pracy w trybie 32-bitowym. To opcja przydatna dla zawodowców, którzy między innymi korzystają z monitorów potrafiących oddać tak dużą głębię kolorów. Niestety program nie posiada stabilnej wersji obsługującej system Windows.

Ja jednak nadal polecam Adobe Photoshop
96
Poradniki / Dla początkujących: czym otwierać pliki RAW?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 15, 2013, 20:12:22 »
 Twój aparat potrafi zapisać pliki typu RAW, to masz powody do radości. Mimo że najpopularniejszym sposobem na przechowywanie i zapisywanie zdjęć na kartach pamięci jest JPG, to korzystanie z formatu RAW może dać wiele, wiele korzyści. Jak się zabrać do plików RAW?


Zacznijmy od tego, że pliki RAW są specyficzne dla każdego typu aparatu, a każdy producent matryc i aparatów ma swoje sposoby aby je zapisać w pliku. Dlatego mamy do czynienia z plikami NEF (z Nikonów), CRW/CR2 (z Canonów), ORF (z Olympusów) i innych. Jedynie Adobe próbuje już od lat promować swój format DNG jako uniwersalny. Jak do tej pory udało niewielu producentów zdecydowało się na zapisywanie RAWów w plikach DNG bezpośrednio w aparacie. Niemniej jednak możliwa jest konwersja z dowolnego w zasadzie formatu na format DNG z pomocą specjalnego konwertera (dostępnego dla Mac OS X i Windows).

Mimo tej różnorodności, sporo programów potrafi otworzyć dowolny z typów plików RAW. I jeśli nie liczyć oprogramowania dołączanego do aparatu i obsługującego właściwy dla siebie format pliku, to mamy do dyspozycji całkiem pokaźną listę programów pozwalających na zaawansowaną obróbkę. Niestety, przeważnie są to całkiem drogie, programy komercyjne – choć znajdzie się i jeden wyjątek.

Co tak w ogóle znajduje się w takich plikach? Znajdziecie tam nieprzetworzone przez procesor aparatu dane prosto z matrycy Waszego aparatu. Danych obrazu którymi możemy manipulować jest znacznie więcej niż w analogicznie zapisanym pliku JPG.

Najpopularniejszym sposobem jest skorzystanie z doskonałego Adobe Camera Raw, modułu do obsługi takich plików, który można znaleźć w Adobe Photoshop (ok. 3500 zł) czy znacznie tańszym Adobe Photoshop Elements (ok. 380 zł) dostępny zarówno dla Windows, jak i Mac OS X. Rozwiązaniem skierowanym do profesjonalnych fotografów firmowanym przez Adobe jest Lightroom 2 (ok. 1300 zł).

 Ciekawą propozycją jest BreezeBrowser Pro (ok. 70 dolarów), który jest generalnie programem do zarządzania i przeglądania zdjęć ale posiada również odpowiednie narzędzie służące do konwersji plików RAW na inne formaty i przez to jest całkiem przydatny.

Capture One 4 firmy PhaseOne to pierwsza liga jeśli chodzi o tego typu oprogramowanie, występuje w wersji standardowej (ok. 99 euro) oraz Pro (ok. 299 euro). Jeśli korzystacie z Mac OS X to w pierwszej kolejności powinniście zainteresować się oczywiście Apple Aperture 2 (ok. 1200 zł).

Doskonałą i całkowicie darmową alternatywą jest RawTherapee v.2.4 który dostępny jest dla Windows XP/Vista oraz Linuksa.
97
Sprzęt fotografujący / Jaki masz aparat?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 10, 2013, 07:08:17 »
W tym temacie możecie napisać jaki masz aparat.

W poście napisz markę i model sprzętu. :)
98
Pytania i problemy / Gdzie kupić FW lub PS CS5 ?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 10, 2013, 07:06:27 »
Witajcie szukam FW lub PS CS5 w wersji angielskiej. Wiecie może jaka firma w Polsce sprzedaje? Może znacie jakichś znajomych? Proszę nie przysyłajcie mi linków do allegro , bo wole omijać ten serwis jeśli chodzi o tak drogi zakup. :)
 Pozdrawiam! :D
99
Poradniki / Obiektywy - ekwiwalenty ogniskowej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 10, 2013, 07:01:46 »
Obiektywy - ekwiwalenty ogniskowej

   
 Kupując aparat fotograficzny bombardowani jesteśmy różnego rodzaju jego parametrami. Szczególnie ma to miejsce, jesli zdecydowaliśmy się na zakup aparatu cyfrowego. Na pierwszy ogień idzie zazwyczaj "ilość megapikseli". Na ten temat pisałem już trochę w artykule dotyczącym szumów generowanych przez matrycę cyfraka. Kolejna seria liczb to parametry obiektywu. Jednym z nich jest ogniskowa lub zakres ogniskowych (obiektywy typu ZOOM). Aby mówić o parametrach obiektywu przez pryzmat ogniskowej należałoby powiedzieć co to jest obiektyw tzw. standardowy. Do jego określenia posłużę się poniższym rysunkiem.



 Obraz jest rejestrowany za pomocą filmu światłoczułego (aparaty analogowe) lub matrycy światłoczułej (CCD lub CMOS) w przypadku aparatu cyfrowego. Pojedyncza klatka analogowego filmu małoobrazkowego ma wymiary 36x24 mm. Jej przekątna to ok 43 mm. I własnie przekątna jest kluczem do określenia obiektywu standardowego. Jest to taki obiektyw, którego ogniskowa jest równa w przybliżeniu długości przekątnej rejestrowanego obrazu. Dla filmu małoobrazkowego będzie to zatem obiektym o ogniskowej ok. 43 mm. Kąt widzenia takiego obiektywu wynosi ok. 53 stopnie.
 Osoby, które nie interesują sie zbytnio parametrami zauważą, że standardowy obiektyw to taki wynalazek, który ani nie "przybliża" ani nie "oddala" :).

 Każdy obiektyw o ogniskowej krótszej niż przekątna klatki jest obiektywem szerokokątnym (takim, który widzi znacznie szerszy plan - "oddala"), natomiast obiektyw o ogniskowej dłuższej od standardowej jest tzw. teleobiektywem (widzi wąski plan - "przybliża").

 W przypadku aparatu cyfrowego sprawa ogniskowej standardowej wygląda nieco inaczej. Matryca światłoczuła ma zazwyczaj znacznie mniejsze rozmiary niż klatka filmu małoobrazkowego. W lustrzankach cyfrowej najczęściej stosuje się matrycę APS-C o wymiarach 22,2 mm x 14,8 mm (Canon) lub 23,7mm x 15,6 mm (Nikon). Przekątna matrycy APS-C mierzy ok. 28 mm. Dla takich aparatów standardowym obiektywem będzie obiektyw o ogniskowej 28 mm. Wynika z tego, że obiektyw o ogniskowej ok. 50 mm, który jest obiektywem standardowym dla analogowego aparatu małoobrazkowego, będzie dla naszego cyfraka teleobiektywem. Dla średniej klasy aparatu kompaktowego, posiadającego typową matrycę 2/3" (8,8 mm x 6,6 mm) standardowym obiektywem będzie obiektyw o ogniskowej ok. 11 mm.

Jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Otóż wprowadzono tzw. ekwiwalent ogniskowej. Dzieki niemu użytkownicy aparatów analogowych mogą się jakoś w tym wszystkim połapać.
 Przekątna klatki filmu analogowego jest ok 1, ... 1,6 raza większa od przekatnej matrycy APS-C. Stosując zatem obiektyw "analogowy" do lustrzanki cyfrowej ogniskową jego należy pomnożyć przez 1,5 ... 1,6. Osobiście używam Canona EOS'a 300D gdzie przelicznik wynosi 1,6. Stosując obiektyw "analogowy" o ogniskowej 100mm musze wykonać przeliczenie: 100 mm x 1,6 = 160 mm.
 W aparacie kompaktowym z matrycą 2/3" ten przelicznik wynosi ok 4. Standardowym obiektywem jest obiektyw o ogniskowej ok. 11 mm. Tu kłopot z przeliczaniem odpada, gdyz aparaty kompaktowe nie posiadają możliwości wymiany obiektywu.

 Oczywiście zwiększanie ogniskowej obiektywu powoduje zawężenie kąta jego widzenia. Przy zmniejszeniu przekątnej rejestrowanego obrazu ten kąt pozornie zmniejsza się jeszcze bardziej. Ilustruje to poniższy rysunek.



 "Bałagan" z przeliczaniem ogniskowych będzie trwał dotąd, aż producenci zastosują w swoich produktach matryce tzw. pełnoklatkowe czyli o rozmiarach 36 mm x 24 mm. Na dzień dzisiejszy tak duże matryce posiadają wyłącznie bardzo drogie aparaty profesjonalne (Canon EOS 1 Ds). Pierwszym "tanim" zwiastunem stosowania pełnoklatkowych matryc jest Canon EOS 5D. Można go już nabyć za "jedyne" 11000 zł :).
 Zostaje nam poczekać rok... może dwa. Przy obecnym trendzie dotyczącym spadku cen cyfrowego sprzętu fotograficznego jest nadzieja, że cena EOS'a 5D spadnie dość znacznie.


Życzę miłego przeliczania i wspaniałych zdjęć! :)
100
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie psa :]
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Administrator dnia Marzec 10, 2013, 06:52:05 »


Zapraszam do oceny. :))
Strony: 1 ... 8 9 [10]
Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum
vocaloid-world pogromcymitow szczurypustyni pracadlazbrojarza lodux