Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Administrator

Strony: [1] 2
1
Ogłoszenia / Reaktywacja, mobilizacja! Forum powraca!
« dnia: Maj 25, 2014, 20:08:01 »
Witam wszystkich użytkowników!

Czas na reaktywację forum. Już wkrótce zmiany. :)
Do zobaczenia już wkrótce!

2
Poradniki / Jak wybrać aparat cyfrowy?
« dnia: Sierpień 20, 2013, 20:31:36 »
Często jestem pytany o to, jaki wybrać aparat cyfrowy. Najczęściej chodzi o aparat kompaktowy, czyli mieszczący się w kieszeni. W zasadzie rada mogłaby się sprowadzić to stwierdzenia, żeby kupić model z odpowiadającym zakresem zooma, firmy Canon, Fuji, Sony lub Panasonic.

 W kupnie aparatu cyfrowego trzeba się wykazać daleko idącym zdrowym rozsądkiem, żeby funkcje nam nie przydatne, nie przyćmiły radości z robienia zdjęć. Sprawa robi się jeszcze bardzie skomplikowana, gdy weźmiemy pod uwagę, że jedni producenci mogą mieć w swoich aparatach świetną optykę (decydującą o jakości obrazu), ale słabsze przetworniki obrazu (w efekcie psujące efekt końcowy), albo dobra ergonomię, ale gorsze parametry obrazowe. Nie przejmujmy się tym jednak zbytnio. Robienie zdjęć ma być przyjemnością (szczególnie zdjęć rodziny, przyjaciół, czy wakacyjnych). Zwróćmy jednak uwagę na kilka aspektów:
6MP jest zupełnie wystarczającą rozdzielczością dla każdego, aparaty oferujące wyższe rozdzielczości nie są potrzebne, gdy nie robimy zdjęć większych niż 20 na 30cm (kartka A4), skoro jednak obecnie wszystkie aparaty oferują rozdzielczość powyżej 10MP można odpuścić sobie ten parametr, albo wręcz podejść do niego inaczej, czyli wybierać aparaty z najmniejsza dostępną rozdzielczością (sic!) – im mniej pikseli tym są one większe i oferują lepsza dynamikę obrazu,
praktyczne żaden aparat kompaktowy nie robi dobrych technicznie zdjęć powyżej czułości 400 ISO, wyższe czułości (zwłaszcza typu 1600, 3200) zawsze prowadzą do degradacji obrazu (szum, rozmazanie szczegółów) i są najczęściej chwytem marketingowym,
superzoomy (więcej niż x4, oferujące zakres tele o ekwiwalencie ogniskowej większej niż 200mm) są mało przydatne, po pierwsze dlatego, że filozoficznie i technicznie ciekawsze jest takie uprawianie fotografii, gdy jest możliwie się blisko fotografowanych obiektów, po drugie stabilne utrzymanie długiego obiektywu, tak żeby nie poruszyć zdjęć, jest bardzo trudne,
mechaniczna (nie programowa/cyfrowa) stabilizacja obrazu jest konieczna dla aparatów oferujących ekwiwalenty ogniskowej dłuższy niż 105mm i jest bardzo wskazana w dowolnym aparacie, gdyż wiele wskazuje na to, że jest ciekawszym rozwiązaniem zapobiegającym poruszeniu zdjęć, niż wysoka czułość (mechaniczną stabilizację obrazu oferują wszystkie aparaty Panasonic, Canony opatrzone symbolem IS, a także niektóre aparaty innych firm),
używany przez aparat standard pamięci nie jest bardzo ważny, bo najlepiej kupić jedną lub dwie duże karty danego typu (4GB) i więcej nie wracać do tematu, zaletą najbardziej rozpowszechnionych kart typu SD jest ich dostępność, niska cena i fakt, że wiele laptopów posiada obecnie wbudowane czynniki kart SD, warto wybrać karty Class 8 lub wyższej (chodzi o wyższa prędkość zapisu i odczytu danych),
sposób zasilania aparatu to dosyć ważna sprawa, dążąc bowiem do miniaturyzacji aparatów, firmy zmniejszają też akumulatory, warto więc wybierać aparaty oferujące ok. 300 zdjęć na jednym ładowaniu, albo aparaty na standardowe akumulatorki AA (niestety obecnie raczej już nieprodukowane), nie ma bowiem nic gorszego niż aparat, który nie jest w stanie wytrzymać jednego dnia intensywnych zdjęć, bez dodatkowego ładowania,
z własnego doświadczenia chcę dodać, że bardzo ważnym parametrem jest szybkość działania aparatu (opóźnienie migawki, szybkość systemu autofocus i szybkość zapisu zdjęć na kartę), wiele zdjęć można zmarnować, gdy aparat nie potrafi szybko ustawić ostrości lub notorycznie ustawia ją źle, dlatego warto zawsze wypróbować wybrany model w markecie elektronicznym, pstrykając kilka szybkich fotek dookoła siebie (najlepiej ludzi) i patrząc, czy cały proces nie jest przypadkiem zbyt powolny oraz jakie daje efekty w postaci zapisanych zdjęć,
nie warto też dać się złapać na zabiegi producentów polegające na oferowaniu bardzo zbliżonych modeli różniących się jedynie rozdzielczością i/lub wielkością ekranu LCD, jeżeli więc mamy do wyboru praktycznie ten sam model aparatu, ale mający 14MP, zamiast 16MP i ekran mniejszy o ułamki cala, to bierzmy ten tańszy.

Odradzam przeciętnemu użytkownikowi zakup lustrzanki cyfrowej (aparatu ze wymiennymi obiektywami). Po pierwsze dlatego, że są duże i nie sprawdzają się jako podręczny aparat rodzinno-wakacyjny, po drugie efekty oglądane na ekranie lub na małych odbitkach typu 10 na 15cm nie muszą być znacznie lepsze od tych uzyskiwanych z kompaktów. Oczywiście lustrzanki robią najczęściej lepsze technicznie zdjęcia, niż dowolny kompakt, a najtańsze z nich cenowo zbliżają się do cen kompaktów typu superzoom. Warto jednak pamiętać, że wymagają większego doświadczenia i są mniej poręczne. Jeżeli jednak chcemy kupić lustrzankę, to warto przemyśleć następujące kwestie:
lustrzanka może być lepszym wyborem niż kupno kompaktu typu superzoom, ponieważ może być do niego zbliżona cenowo i gabarytowo (należy jednak pamiętać, że obiektywy tele do lustrzanek to zwykle dodatkowy zakup do zestawy podstawowego),
lustrzanka prawie zawsze daje lepsze efekty jeżeli chodzi o ostrość, plastyczność i ogólną jakość obrazu, ale dla przeciętnego obserwatora mogą one nie być wyraźne przy popularnych odbitkach wielkości pocztówki,
lustrzanka daje wspaniałe możliwości rozwoju fotograficznego hobby, ale warto pamiętać, że większości amatorów wystarczy zestaw dwóch obiektywów, albo jeden superzoom i ewentualnie dodatkowa lampa błyskowa (jednak taki zestaw to zwykle grubo ponad 3000pln),
lustrzanka z osprzętem jest duża i ciężka, a na wakacjach, czy przyjęciach, nie warto martwić się o ciężar na szyi lub miejsce odłożenia naszego sprzętu, lepiej mieć aparat mieszczący się dosłownie w kieszeni,
wybór producenta naszej przyszłej lustrzanki jest mniej skomplikowany niż kompaktu, bo jeżeli nie mamy żadnego wcześniejszego sprzętu danej firmy, spokojnie możemy wybrać dowolną, odpowiadającą nam ergonomią oraz ceną markę i wcale nie musi to być popularny Nikon i Canon (chociaż każdy z oferowanych przez te firmy aparatów jest dobry w swojej klasie), warto bowiem zainteresować się linią lustrzanek Sony (tańszą od wielkich konkurentów, a dorównująca im parametrami), czy też małymi i poręcznymi aparatami firmy Olympus (szczególnie predysponowanymi do podróży).

Nową klasą aparatów ja tak zwane bezlusterkowce (EVIL), czyli kompakty z wymiennymi obiektywami, oferowane początkowo przez Olympusa i Panasonica (system mocowania obiektywów 4/3), a teraz też przez Sony i Nikona. To ciekawa alternatywa dla drogich kompaktów i tanich lustrzanek. Są mniejsze od lustrzanki, a użyta matryca zapewnia lepszą jakość obrazu niż w kompaktach. Chyba szczególnie udane modele ma obecnie firma Panasonic.

Na koniec pozostają zaawansowane aparaty kompaktowe, typu Canon G12, Olympus XZ-1, Panasonic LX-5, Fuji X10. To ciekawa opcja dla osób, którym zależy na małych rozmiarach, dobrej jakości obrazu i kontroli procesu fotografowania. O ile jednak nie przeszkadza nam wielkość bezlusterkowca (wystający obiektyw, którego nie da się upchnąć do kieszeni) to radze taki wybór (cena jest podoba 1500-2000zł).

Jeżeli chcecie samodzielnie dokonać wyboru kompaktu, czy lustrzanki cyfrowej polecam strony z ich recenzjami. Należy jednak pamiętać, że im więcej się o tym wszystkim czyta, tym człowiek sam już nie wie co wybrać. Pamiętajcie więc, że fotografia ma być zabawą i przyjemnością i lepiej robić zdjęcia nawet niezbyt udanym modelem aparatu, niż rozmyślać jaki kupić.

3
Ogłoszenia / Wielki nabór do kadry!
« dnia: Sierpień 19, 2013, 21:40:24 »
Witajcie kochani! Potrzebna jest pomoc przy tworzeniu forum! Jeżeli chcesz pomóc stronie, skontaktuj się ze mną!

U W A G A ! Nabór na Moderatora, Reklamatora i  Fotografa.


Przykład zgłoszenia na MODERATORA:

Imię:
Wiek:
Jakie działy chciałbyś moderować?:
Dlaczego Ty?:
Byłeś/jesteś moderatorem na innym forum?:



Moderator to osoba, która o porządek w dziale (działach), poprawia błędy itp.

Przykład podania na REKLAMATORA:

Imię:
Wiek:
Ile dziennie (tygodniowo) byś wstawiał reklam na stronach?:
Dlaczego Ty?



Reklamator to osoba reklamująca forum/stronę/bloga itp. na innych stronach internetowych.

Przykład podania na FOTOGRAFA:

Imię:
Wiek:
Ile miesięcznie stawiałbys fotografi na forum?:
Dlaczego Ty?:



Fotograf to osoba robiąca zdjęcia oraz publikuje je na forum.

Informujemy, że też jest nabór na grafika.

Jak zostać grafikiem?

Jeżeli chcesz zostać grafikiem wyślij mi kilka propozycji logo na PW. Jeżeli spodoba mi się chociażby 1 zostaniesz grafikiem. Nowe logo będzie robione na prośbę administratora.





Zapraszam wszystkich !

4
Ogłoszenia / Forum powraca! Będą nowe zmiany ! ! !
« dnia: Sierpień 19, 2013, 20:53:05 »
Witajcie! Dawno temu byłem na forum. Nie miałem czasu, ale powracam. :) Już wkrótce wielkie zmiany!

Zapraszam już wkrótce ! ! !:D

5
Poradniki / Trochę o CorelDRAW
« dnia: Marzec 24, 2013, 06:44:30 »
CorelDRAW to najpopularniejszy w Polsce program do grafiki wektorowej.
 Jest powszechnie wykorzystywany przez projektantów:
 od amatorów do profesjonalistów z branży poligraficznej.

 Dzięki niemu zaprojektujesz materiały reklamowe np. ulotki, wizytówki, foldery;
 ponadto stworzysz z jego pomocą logo, wykonasz ilustrację, klipart, stronę internetową
 i znacznie, znacznie więcej.

 Jeśli szukasz wartościowych materiałów, które pomogą Ci opanować Corela, zapraszam przeczytać ten poradnik. :)

Wypełnienie.



 » Przygotowanym w Corelu obiektom możemy nadać jeden z kilku rodzajów wypełnienia:
 – Wypełnienie jednolite czyli wypełnienie jednym kolorem;
 – Wypełnienie tonalne czyli wypełnienie więcej niż jednym kolorem;
 – Wypełnienie deseniem;
 – Wypełnienie teksturą;
 – Wypełnienie postscriptowe.
 – Wypełnianie oraz narzędzia do wypełniania poznasz w kolejnych dziewięciu lekcjach.



 » Uzupełnieniem wiadomości na temat pracy z kolorem, będzie film omawiający zmiany jakie zaszły od wersji X5, a najważniejsza z nich to nowy system zarządzania kolorami. Omówimy różnice pomiędzy wersjami X3, X4 a X5 na bazie narzędzia  Zarządzanie kolorami.
W Corelu X5/X6 można teraz zarządzać kolorem również w poszczególnych dokumentach.
 Ponadto poznasz nowe narzędzie do symulowania wydruku na ekranie monitora.





Style obiektów i style kolorów
 » Style umożliwiają pracę w specyficzny sposób.
 W Corelu mamy do dyspozycji trzy typy stylów: grafiki, tekstu i koloru.
 Dowiesz się czym są style, jak je tworzyć i stosować.
 W wersji X6 style zostały gruntownie przebudowane; w kursie znajdziesz więc rozdziały poświęcone wersji X6 oraz wcześniejszym.

 



Efekty, czyli Interakcyjne narzędzia.



 » Interakcyjne narzędzia to grupa najbardziej złożonych i rozbudowanych narzędzi dostępnych w Corelu.
 Należą do nich:
 – Metamorfoza.
 – Obrys.
 – Zniekształcenie.
 – Cień.
 – Obwiednia.
 – Głębia.
 – Przezroczystość.




Praca z tekstem.
 » Następne 14 lekcji poświęcimy pracy z tekstem.
 W Corelu wyróżniamy dwa typu tekstu: ozdobny i akapitowy. Zaczniemy od Tekstu ozdobnego. A w następnych lekcjach omówimy zagadnienia związane z tekstem akapitowym.
 – Formatowanie tekstu.
 – Poznasz narzędzie Edytuj tekst.
 – Zarządzanie listą czcionek.
 – Tabulatory.
 – Kolumny.
 – Narzędzia językowe a przede wszystkim sprawdzanie pisowni.




Mapy bitowe.
 » Corel umożliwia sprawną i bezproblemową współpracę bitmap, obiektów wektorowych oraz tekstu w ramach jednego dokumentu. Jest to przede wszystkim program wektorowy, jednak zawiera również pokaźny zestaw narzędzi do pracy ze zdjęciami.
 W następnych kilku rozdziałach poruszymy pięć aspektów pracy z bitmapami.
 – Otwieranie bitmap w Corelu.
 – Przekształcanie obiektów wektorowych w bitmapy.
 – Edycja bitmap.
 – Filtry i Efekty specjalne.
 – Wektoryzacja bitmap.




Drukowanie.
 » Drukowanie to mocna strona Corela.
W kolejnych trzech rozdziałach przyjrzymy się zarówno podstawowym, jak i bardziej zaawansowanym poleceniom oraz narzędziom wspomagającym przygotowywanie pliku do druku.




Dziękuje za przeczytanie poradnika! :D

6
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie sarny
« dnia: Marzec 23, 2013, 19:40:54 »

7
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie Ikarusa MPK Lublin #1816
« dnia: Marzec 23, 2013, 19:38:03 »
Robiąc porządki na komputerze znalazlem o to o :


Zapraszam do oceny! :)

Ten Ikarus napewno jest na złomowisku :(

8
Dlaczego wg mnie domowe studio lepiej jest wyposażyć w światło błyskowe niż ciągłe? Odpowiedź jest w zasadzie prosta. Światło lamp błyskowych znacznie łatwiej jest ukierunkować. Światło z popularnych żarówek fotograficznych jest wygodne do niektórych rodzajach fotografii, ale jeśli jednak chce się świecić kierunkowo, to pojawiają się poważne problemy.


Wczoraj jednak podjąłem pewien wysiłek, żeby takie światło skupić w jedną stronę. Na potrzeby mojego domowego studia pozbyłem się tradycyjnego żyrandola. Pozostawiłem jedynie oprawkę na skróconym kablu i wkręciłem 125 watową żarówkę fotograficzną. W moim przypadku, to wygodne rozwiązanie, ponieważ często potrzebuję dużo światła do filmowania czy do prowadzenia transmisji na żywo z sesji fotograficznych. Tym razem chciałem jednak szybko zrobić zdjęcie do projektu Wyzwanie 365. Wziąłem więc trzy kartony po sokach oraz taśmę klejącą i mało gustownie, ale skutecznie skleiłem klosz na żarówkę. Nie obyło się bez przedłużenia klosza czarnym kartonem, aby światło padało tak jak chciałem.

Nie jest to idealne rozwiązanie ale przy wiszącej żarówce zdało egzamin. Trudniej byłoby umocować tą konstrukcję pod innym kątem ale myślę, że byłoby to wykonalne. Nadal jednak jestem zdania, że dużo wygodniejsze do takich celów są lampy błyskowe.

A co Ty o tym myślisz? Wolisz światło ciągłe czy błyskowe? Napisz o tym poniżej.

9
Moje prace fotograficzne / Moja praca fotograficzna :)
« dnia: Marzec 23, 2013, 19:12:52 »


Zapraszam do oceny. :)

10
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie Autosana
« dnia: Marzec 16, 2013, 09:43:59 »



Zapraszam do oceny. :)

11
W fotografii nie zawsze liczą się: kreatywność, śmiałość i odwaga.  Czasami warto posłuchać dobrych rad wujka z brodą i zakręconym wąsem. Zebrałem dla Was kilka rad, które pomogą ustrzec się głupich błędów przy korzystaniu z wymarzonej lustrzanki.


Nie fotografuj jedną ręką

Aparat powinno się trzymać obiema rękami – prawa ma chwycić grip i spust, a lewa podtrzymywać korpus oraz obiektyw.  Fotografowanie jedną ręką może skutecznie spowodować rozmycie zdjęć, a przecież w większości przypadków chce się tego uniknąć. Pamiętaj o tym!
Nie zostawiaj aparatu w samochodzie

Każda lustrzanka przykuwa uwagę, a już szczególnie, kiedy leży spokojnie na widoku w aucie. Nawet jeśli ukochany aparat nie zostanie ukradziony, to może nieco ucierpieć – zbyt mocno się wychłodzić lub przegrzać, a czasami nawet zamoknąć ze względu na wilgoć panującą w samochodzie. Matryce w aparatach są bardzo czułe na zmiany temperatur czy wilgotności i szybko się uszkadzają.
Nie korzystaj z automatycznych trybów

Nie po to kupuje się lustrzankę (zwłaszcza z nieco wyższego segmentu), żeby korzystać z trybów automatycznych. Projektanci starają się, aby aparaty były coraz “mądrzejsze” – same wybierały idealne ustawienie ekspozycji czy balansu bieli. Niestety, każdy aparat, nawet najlepszy, jest w rzeczywistości bardzo “głupi” – nawet jeśli ma tryb Inteligent Auto ;)



Żaden komputer i algorytmy w korpusie aparatu nie zastąpią wprawnego oka i umysłu człowieka. Lustrzanki mają ogromną przewagę nad kompaktami, z których pewnie spora część z Was wcześniej korzystała, ale można wykorzystać te zalety dopiero w trybie manualnym lub półautomatycznym.

Na początku warto korzystać z trybów półautomatycznych, w których automatyka jest ograniczona do jednego z parametrów, np. czasu naświetlania przy podanej wartości przysłony lub czułości ISO. Można wtedy podpatrzyć, jakie zależności zachodzą między parametrami, i później próbować samemu w trybie M.
Nie chwal się lustrzanką

Zawsze powtarzam, że jeśli coś potrafisz, to nie musisz się tym nachalnie chwalić. Twoje prace powinny mówić same za siebie. To nie aparat świadczy o Tobie, ale Twoje zdjęcia. Znane powiedzenie, że to nie aparat robi zdjęcia, ale człowiek, sprawdza się tu idealnie. Chwalenie się nowo zakupioną lustrzanką to po prostu wielki obciach, który kiepsko świadczy o dojrzałości i klasie właściciela.
Nie włączaj i wyłączaj ciągle aparatu

Warto dbać o baterie, ale nie robi  się tego, włączając i wyłączając ciągle aparat. Po włączeniu wystarczy pozostawić go, a lustrzanka sama przejdzie po chwili w stan czuwania. W takim trybie aparat pobiera minimalne ilości prądu.

Dlaczego nie lepiej go wyłączyć? Zawsze gdy później przekręcisz przycisk na ON, aparat na nowo uruchomi wszystkie procesy, ekran LCD czy czyszczenie matrycy. Uruchamianie aparatu pobiera sporo energii z akumulatora.
Nie grzeb przy matrycy

Wspomniałem już o tym, że matryca jest bardzo czuła. Nie tylko na zmianę temperatur czy zbytnią wilgotność oraz wstrząsy, ale także na nawet drobne uszkodzenia mechaniczne.

Jeśli uznasz, że trzeba przeczyścić wnętrze lustrzanki, to najpierw skorzystaj z wbudowanego systemu czyszczenia sensora, który w większości wypadków bazuje na ultradźwiękach. Jeśli to nie pomoże, odkręć obiektyw i przedmuchaj wnętrze specjalną gruszką. Nie dmuchaj ustami na lustro, a już tym bardziej na matrycę, ponieważ powietrze z wnętrza organizmu jest po prostu ciepłe, dosyć wilgotne i może pozostawić parę na lustrze.

Na końcu możesz skorzystać z odpowiedniego, bardzo delikatnego pędzelka do czyszczenia optyki.

W ostateczności możesz podnieść lustro i delikatnie przedmuchać gruszką sam sensor, uważając jednak, aby pod żadnym pozorem niczym go nie dotknąć. Nawet wspomnianym pędzlem.
Nie korzystaj z dźwięków

Pracując na koncertach, mam czasem nieprzyjemność obserwować osoby, które w żaden sposób nie szanują muzyki ani ciszy i fotografują lustrzankami z włączonymi dźwiękami. Mówię tu przede wszystkim o przykrym podwójnym pisku potwierdzającym uchwycenie ostrości przez aparat, który jest zazwyczaj standardowo włączony w nowych lustrzankach. Fotografując w studiu nie musisz na to zwracać uwagi, ale jeśli wyciągasz lustrzankę podczas jakiegoś wydarzenia, wśród ludzi, nie zwracaj niepotrzebnie na siebie uwagi.

12
Poradniki / Czy istnieją darmowe alternatywy dla Photoshopa?
« dnia: Marzec 15, 2013, 20:19:37 »
Adobe Photoshop to obecnie najlepszy program do cyfrowej edycji zdjęć. Jeśli chcesz pracować na legalnym oprogramowaniu, a nie możesz lub nie chcesz korzystać z Photoshopa to warto poszukać programów alternatywnych. Czy zatem możliwe jest znalezienie darmowych zamienników dla tej zaawansowanej aplikacji?

Photoshop jest niezastąpiony w wielu czynnościach, ale nie we wszystkich. Jeśli nie potrzebujesz tak rozbudowanego programu do edycji zdjęć to z pewnością znajdziesz coś dla siebie wśród darmowych aplikacji.

W zestawieniu tym zebrałem najciekawsze, darmowe, stacjonarne programy do obróbki zdjęć. Niestety trudno je nazwać zamiennikami dla Adobe Photoshopa. Oferują one podstawowe funkcje, które mogą jednak starczyć do podstawowych, a czasem trochę bardziej zaawansowanych czynności. Na liście nie znajdziecie edytorów on-line, takich jak np. SUMO Paint, ponieważ zamierzam przygotować dla nich osobną listę.
Gimp
 
To najbardziej znany darmowy program do obróbki zdjęć. Aplikacja nie jest tak rozbudowana i nie posiada wszystkich funkcji Photoshopa, ale przynajmniej pewną ich część. Do podstawowych prac przy edycji zdjęć Gimp może w zupełności wystarczyć.

Długo próbowałem się przekonać do Gimpa, ale przyzwyczajenia z Photoshopa są zbyt mocne. Wprawdzie istnieje odmiana Gimpa o nazwie GIMPShop próbująca wcielić się w bardziej Photoshopową skórę, ale wersja ta od dawna nie była aktualizowana i jest lekko nie na czasie.
Photofiltre

Prosty, darmowy program do podstawowych operacji na zdjęciach takich, jak przycinanie, zmiana rozmiaru czyy dodawanie efektów. Jak nazwa wskazuje aplikacja posiada sporo filtrów, które jednak pozostawiają wiele do życzenia. Photofiltre  obsługuje większość popularnych formatów graficznych (TIFF, PSD czy PSP). Niestety jego główną wadą jest brak obsługi warstw.
 Cinepaint

Open source’owa aplikacja powstała głównie z myślą o retuszowaniu nagrań filmowych. Cinepaint nadaje się jednak równie dobrze do obróbki zdjęć. To co wyróżnia ten program od innych edytorów zdjęć to możliwość pracy w trybie 32-bitowym. To opcja przydatna dla zawodowców, którzy między innymi korzystają z monitorów potrafiących oddać tak dużą głębię kolorów. Niestety program nie posiada stabilnej wersji obsługującej system Windows.

Ja jednak nadal polecam Adobe Photoshop

13
Poradniki / Dla początkujących: czym otwierać pliki RAW?
« dnia: Marzec 15, 2013, 20:12:22 »
 Twój aparat potrafi zapisać pliki typu RAW, to masz powody do radości. Mimo że najpopularniejszym sposobem na przechowywanie i zapisywanie zdjęć na kartach pamięci jest JPG, to korzystanie z formatu RAW może dać wiele, wiele korzyści. Jak się zabrać do plików RAW?


Zacznijmy od tego, że pliki RAW są specyficzne dla każdego typu aparatu, a każdy producent matryc i aparatów ma swoje sposoby aby je zapisać w pliku. Dlatego mamy do czynienia z plikami NEF (z Nikonów), CRW/CR2 (z Canonów), ORF (z Olympusów) i innych. Jedynie Adobe próbuje już od lat promować swój format DNG jako uniwersalny. Jak do tej pory udało niewielu producentów zdecydowało się na zapisywanie RAWów w plikach DNG bezpośrednio w aparacie. Niemniej jednak możliwa jest konwersja z dowolnego w zasadzie formatu na format DNG z pomocą specjalnego konwertera (dostępnego dla Mac OS X i Windows).

Mimo tej różnorodności, sporo programów potrafi otworzyć dowolny z typów plików RAW. I jeśli nie liczyć oprogramowania dołączanego do aparatu i obsługującego właściwy dla siebie format pliku, to mamy do dyspozycji całkiem pokaźną listę programów pozwalających na zaawansowaną obróbkę. Niestety, przeważnie są to całkiem drogie, programy komercyjne – choć znajdzie się i jeden wyjątek.

Co tak w ogóle znajduje się w takich plikach? Znajdziecie tam nieprzetworzone przez procesor aparatu dane prosto z matrycy Waszego aparatu. Danych obrazu którymi możemy manipulować jest znacznie więcej niż w analogicznie zapisanym pliku JPG.

Najpopularniejszym sposobem jest skorzystanie z doskonałego Adobe Camera Raw, modułu do obsługi takich plików, który można znaleźć w Adobe Photoshop (ok. 3500 zł) czy znacznie tańszym Adobe Photoshop Elements (ok. 380 zł) dostępny zarówno dla Windows, jak i Mac OS X. Rozwiązaniem skierowanym do profesjonalnych fotografów firmowanym przez Adobe jest Lightroom 2 (ok. 1300 zł).

 Ciekawą propozycją jest BreezeBrowser Pro (ok. 70 dolarów), który jest generalnie programem do zarządzania i przeglądania zdjęć ale posiada również odpowiednie narzędzie służące do konwersji plików RAW na inne formaty i przez to jest całkiem przydatny.

Capture One 4 firmy PhaseOne to pierwsza liga jeśli chodzi o tego typu oprogramowanie, występuje w wersji standardowej (ok. 99 euro) oraz Pro (ok. 299 euro). Jeśli korzystacie z Mac OS X to w pierwszej kolejności powinniście zainteresować się oczywiście Apple Aperture 2 (ok. 1200 zł).

Doskonałą i całkowicie darmową alternatywą jest RawTherapee v.2.4 który dostępny jest dla Windows XP/Vista oraz Linuksa.

14
Sprzęt fotografujący / Jaki masz aparat?
« dnia: Marzec 10, 2013, 07:08:17 »
W tym temacie możecie napisać jaki masz aparat.

W poście napisz markę i model sprzętu. :)

15
Pytania i problemy / Gdzie kupić FW lub PS CS5 ?
« dnia: Marzec 10, 2013, 07:06:27 »
Witajcie szukam FW lub PS CS5 w wersji angielskiej. Wiecie może jaka firma w Polsce sprzedaje? Może znacie jakichś znajomych? Proszę nie przysyłajcie mi linków do allegro , bo wole omijać ten serwis jeśli chodzi o tak drogi zakup. :)
 Pozdrawiam! :D

Strony: [1] 2
Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum
gangtzj furenzu goldcraft cyrodiil-sesje naszewatahy