Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Administrator

Strony: 1 [2] 3
16
Dlaczego wg mnie domowe studio lepiej jest wyposażyć w światło błyskowe niż ciągłe? Odpowiedź jest w zasadzie prosta. Światło lamp błyskowych znacznie łatwiej jest ukierunkować. Światło z popularnych żarówek fotograficznych jest wygodne do niektórych rodzajach fotografii, ale jeśli jednak chce się świecić kierunkowo, to pojawiają się poważne problemy.


Wczoraj jednak podjąłem pewien wysiłek, żeby takie światło skupić w jedną stronę. Na potrzeby mojego domowego studia pozbyłem się tradycyjnego żyrandola. Pozostawiłem jedynie oprawkę na skróconym kablu i wkręciłem 125 watową żarówkę fotograficzną. W moim przypadku, to wygodne rozwiązanie, ponieważ często potrzebuję dużo światła do filmowania czy do prowadzenia transmisji na żywo z sesji fotograficznych. Tym razem chciałem jednak szybko zrobić zdjęcie do projektu Wyzwanie 365. Wziąłem więc trzy kartony po sokach oraz taśmę klejącą i mało gustownie, ale skutecznie skleiłem klosz na żarówkę. Nie obyło się bez przedłużenia klosza czarnym kartonem, aby światło padało tak jak chciałem.

Nie jest to idealne rozwiązanie ale przy wiszącej żarówce zdało egzamin. Trudniej byłoby umocować tą konstrukcję pod innym kątem ale myślę, że byłoby to wykonalne. Nadal jednak jestem zdania, że dużo wygodniejsze do takich celów są lampy błyskowe.

A co Ty o tym myślisz? Wolisz światło ciągłe czy błyskowe? Napisz o tym poniżej.

17
Moje prace fotograficzne / Moja praca fotograficzna :)
« dnia: Marzec 23, 2013, 19:12:52 »


Zapraszam do oceny. :)

18
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie Autosana
« dnia: Marzec 16, 2013, 09:43:59 »



Zapraszam do oceny. :)

19
W fotografii nie zawsze liczą się: kreatywność, śmiałość i odwaga.  Czasami warto posłuchać dobrych rad wujka z brodą i zakręconym wąsem. Zebrałem dla Was kilka rad, które pomogą ustrzec się głupich błędów przy korzystaniu z wymarzonej lustrzanki.


Nie fotografuj jedną ręką

Aparat powinno się trzymać obiema rękami – prawa ma chwycić grip i spust, a lewa podtrzymywać korpus oraz obiektyw.  Fotografowanie jedną ręką może skutecznie spowodować rozmycie zdjęć, a przecież w większości przypadków chce się tego uniknąć. Pamiętaj o tym!
Nie zostawiaj aparatu w samochodzie

Każda lustrzanka przykuwa uwagę, a już szczególnie, kiedy leży spokojnie na widoku w aucie. Nawet jeśli ukochany aparat nie zostanie ukradziony, to może nieco ucierpieć – zbyt mocno się wychłodzić lub przegrzać, a czasami nawet zamoknąć ze względu na wilgoć panującą w samochodzie. Matryce w aparatach są bardzo czułe na zmiany temperatur czy wilgotności i szybko się uszkadzają.
Nie korzystaj z automatycznych trybów

Nie po to kupuje się lustrzankę (zwłaszcza z nieco wyższego segmentu), żeby korzystać z trybów automatycznych. Projektanci starają się, aby aparaty były coraz “mądrzejsze” – same wybierały idealne ustawienie ekspozycji czy balansu bieli. Niestety, każdy aparat, nawet najlepszy, jest w rzeczywistości bardzo “głupi” – nawet jeśli ma tryb Inteligent Auto ;)



Żaden komputer i algorytmy w korpusie aparatu nie zastąpią wprawnego oka i umysłu człowieka. Lustrzanki mają ogromną przewagę nad kompaktami, z których pewnie spora część z Was wcześniej korzystała, ale można wykorzystać te zalety dopiero w trybie manualnym lub półautomatycznym.

Na początku warto korzystać z trybów półautomatycznych, w których automatyka jest ograniczona do jednego z parametrów, np. czasu naświetlania przy podanej wartości przysłony lub czułości ISO. Można wtedy podpatrzyć, jakie zależności zachodzą między parametrami, i później próbować samemu w trybie M.
Nie chwal się lustrzanką

Zawsze powtarzam, że jeśli coś potrafisz, to nie musisz się tym nachalnie chwalić. Twoje prace powinny mówić same za siebie. To nie aparat świadczy o Tobie, ale Twoje zdjęcia. Znane powiedzenie, że to nie aparat robi zdjęcia, ale człowiek, sprawdza się tu idealnie. Chwalenie się nowo zakupioną lustrzanką to po prostu wielki obciach, który kiepsko świadczy o dojrzałości i klasie właściciela.
Nie włączaj i wyłączaj ciągle aparatu

Warto dbać o baterie, ale nie robi  się tego, włączając i wyłączając ciągle aparat. Po włączeniu wystarczy pozostawić go, a lustrzanka sama przejdzie po chwili w stan czuwania. W takim trybie aparat pobiera minimalne ilości prądu.

Dlaczego nie lepiej go wyłączyć? Zawsze gdy później przekręcisz przycisk na ON, aparat na nowo uruchomi wszystkie procesy, ekran LCD czy czyszczenie matrycy. Uruchamianie aparatu pobiera sporo energii z akumulatora.
Nie grzeb przy matrycy

Wspomniałem już o tym, że matryca jest bardzo czuła. Nie tylko na zmianę temperatur czy zbytnią wilgotność oraz wstrząsy, ale także na nawet drobne uszkodzenia mechaniczne.

Jeśli uznasz, że trzeba przeczyścić wnętrze lustrzanki, to najpierw skorzystaj z wbudowanego systemu czyszczenia sensora, który w większości wypadków bazuje na ultradźwiękach. Jeśli to nie pomoże, odkręć obiektyw i przedmuchaj wnętrze specjalną gruszką. Nie dmuchaj ustami na lustro, a już tym bardziej na matrycę, ponieważ powietrze z wnętrza organizmu jest po prostu ciepłe, dosyć wilgotne i może pozostawić parę na lustrze.

Na końcu możesz skorzystać z odpowiedniego, bardzo delikatnego pędzelka do czyszczenia optyki.

W ostateczności możesz podnieść lustro i delikatnie przedmuchać gruszką sam sensor, uważając jednak, aby pod żadnym pozorem niczym go nie dotknąć. Nawet wspomnianym pędzlem.
Nie korzystaj z dźwięków

Pracując na koncertach, mam czasem nieprzyjemność obserwować osoby, które w żaden sposób nie szanują muzyki ani ciszy i fotografują lustrzankami z włączonymi dźwiękami. Mówię tu przede wszystkim o przykrym podwójnym pisku potwierdzającym uchwycenie ostrości przez aparat, który jest zazwyczaj standardowo włączony w nowych lustrzankach. Fotografując w studiu nie musisz na to zwracać uwagi, ale jeśli wyciągasz lustrzankę podczas jakiegoś wydarzenia, wśród ludzi, nie zwracaj niepotrzebnie na siebie uwagi.

20
Poradniki / Czy istnieją darmowe alternatywy dla Photoshopa?
« dnia: Marzec 15, 2013, 20:19:37 »
Adobe Photoshop to obecnie najlepszy program do cyfrowej edycji zdjęć. Jeśli chcesz pracować na legalnym oprogramowaniu, a nie możesz lub nie chcesz korzystać z Photoshopa to warto poszukać programów alternatywnych. Czy zatem możliwe jest znalezienie darmowych zamienników dla tej zaawansowanej aplikacji?

Photoshop jest niezastąpiony w wielu czynnościach, ale nie we wszystkich. Jeśli nie potrzebujesz tak rozbudowanego programu do edycji zdjęć to z pewnością znajdziesz coś dla siebie wśród darmowych aplikacji.

W zestawieniu tym zebrałem najciekawsze, darmowe, stacjonarne programy do obróbki zdjęć. Niestety trudno je nazwać zamiennikami dla Adobe Photoshopa. Oferują one podstawowe funkcje, które mogą jednak starczyć do podstawowych, a czasem trochę bardziej zaawansowanych czynności. Na liście nie znajdziecie edytorów on-line, takich jak np. SUMO Paint, ponieważ zamierzam przygotować dla nich osobną listę.
Gimp
 
To najbardziej znany darmowy program do obróbki zdjęć. Aplikacja nie jest tak rozbudowana i nie posiada wszystkich funkcji Photoshopa, ale przynajmniej pewną ich część. Do podstawowych prac przy edycji zdjęć Gimp może w zupełności wystarczyć.

Długo próbowałem się przekonać do Gimpa, ale przyzwyczajenia z Photoshopa są zbyt mocne. Wprawdzie istnieje odmiana Gimpa o nazwie GIMPShop próbująca wcielić się w bardziej Photoshopową skórę, ale wersja ta od dawna nie była aktualizowana i jest lekko nie na czasie.
Photofiltre

Prosty, darmowy program do podstawowych operacji na zdjęciach takich, jak przycinanie, zmiana rozmiaru czyy dodawanie efektów. Jak nazwa wskazuje aplikacja posiada sporo filtrów, które jednak pozostawiają wiele do życzenia. Photofiltre  obsługuje większość popularnych formatów graficznych (TIFF, PSD czy PSP). Niestety jego główną wadą jest brak obsługi warstw.
 Cinepaint

Open source’owa aplikacja powstała głównie z myślą o retuszowaniu nagrań filmowych. Cinepaint nadaje się jednak równie dobrze do obróbki zdjęć. To co wyróżnia ten program od innych edytorów zdjęć to możliwość pracy w trybie 32-bitowym. To opcja przydatna dla zawodowców, którzy między innymi korzystają z monitorów potrafiących oddać tak dużą głębię kolorów. Niestety program nie posiada stabilnej wersji obsługującej system Windows.

Ja jednak nadal polecam Adobe Photoshop

21
Poradniki / Dla początkujących: czym otwierać pliki RAW?
« dnia: Marzec 15, 2013, 20:12:22 »
 Twój aparat potrafi zapisać pliki typu RAW, to masz powody do radości. Mimo że najpopularniejszym sposobem na przechowywanie i zapisywanie zdjęć na kartach pamięci jest JPG, to korzystanie z formatu RAW może dać wiele, wiele korzyści. Jak się zabrać do plików RAW?


Zacznijmy od tego, że pliki RAW są specyficzne dla każdego typu aparatu, a każdy producent matryc i aparatów ma swoje sposoby aby je zapisać w pliku. Dlatego mamy do czynienia z plikami NEF (z Nikonów), CRW/CR2 (z Canonów), ORF (z Olympusów) i innych. Jedynie Adobe próbuje już od lat promować swój format DNG jako uniwersalny. Jak do tej pory udało niewielu producentów zdecydowało się na zapisywanie RAWów w plikach DNG bezpośrednio w aparacie. Niemniej jednak możliwa jest konwersja z dowolnego w zasadzie formatu na format DNG z pomocą specjalnego konwertera (dostępnego dla Mac OS X i Windows).

Mimo tej różnorodności, sporo programów potrafi otworzyć dowolny z typów plików RAW. I jeśli nie liczyć oprogramowania dołączanego do aparatu i obsługującego właściwy dla siebie format pliku, to mamy do dyspozycji całkiem pokaźną listę programów pozwalających na zaawansowaną obróbkę. Niestety, przeważnie są to całkiem drogie, programy komercyjne – choć znajdzie się i jeden wyjątek.

Co tak w ogóle znajduje się w takich plikach? Znajdziecie tam nieprzetworzone przez procesor aparatu dane prosto z matrycy Waszego aparatu. Danych obrazu którymi możemy manipulować jest znacznie więcej niż w analogicznie zapisanym pliku JPG.

Najpopularniejszym sposobem jest skorzystanie z doskonałego Adobe Camera Raw, modułu do obsługi takich plików, który można znaleźć w Adobe Photoshop (ok. 3500 zł) czy znacznie tańszym Adobe Photoshop Elements (ok. 380 zł) dostępny zarówno dla Windows, jak i Mac OS X. Rozwiązaniem skierowanym do profesjonalnych fotografów firmowanym przez Adobe jest Lightroom 2 (ok. 1300 zł).

 Ciekawą propozycją jest BreezeBrowser Pro (ok. 70 dolarów), który jest generalnie programem do zarządzania i przeglądania zdjęć ale posiada również odpowiednie narzędzie służące do konwersji plików RAW na inne formaty i przez to jest całkiem przydatny.

Capture One 4 firmy PhaseOne to pierwsza liga jeśli chodzi o tego typu oprogramowanie, występuje w wersji standardowej (ok. 99 euro) oraz Pro (ok. 299 euro). Jeśli korzystacie z Mac OS X to w pierwszej kolejności powinniście zainteresować się oczywiście Apple Aperture 2 (ok. 1200 zł).

Doskonałą i całkowicie darmową alternatywą jest RawTherapee v.2.4 który dostępny jest dla Windows XP/Vista oraz Linuksa.

22
Sprzęt fotografujący / Jaki masz aparat?
« dnia: Marzec 10, 2013, 07:08:17 »
W tym temacie możecie napisać jaki masz aparat.

W poście napisz markę i model sprzętu. :)

23
Pytania i problemy / Gdzie kupić FW lub PS CS5 ?
« dnia: Marzec 10, 2013, 07:06:27 »
Witajcie szukam FW lub PS CS5 w wersji angielskiej. Wiecie może jaka firma w Polsce sprzedaje? Może znacie jakichś znajomych? Proszę nie przysyłajcie mi linków do allegro , bo wole omijać ten serwis jeśli chodzi o tak drogi zakup. :)
 Pozdrawiam! :D

24
Poradniki / Obiektywy - ekwiwalenty ogniskowej
« dnia: Marzec 10, 2013, 07:01:46 »
Obiektywy - ekwiwalenty ogniskowej

   
 Kupując aparat fotograficzny bombardowani jesteśmy różnego rodzaju jego parametrami. Szczególnie ma to miejsce, jesli zdecydowaliśmy się na zakup aparatu cyfrowego. Na pierwszy ogień idzie zazwyczaj "ilość megapikseli". Na ten temat pisałem już trochę w artykule dotyczącym szumów generowanych przez matrycę cyfraka. Kolejna seria liczb to parametry obiektywu. Jednym z nich jest ogniskowa lub zakres ogniskowych (obiektywy typu ZOOM). Aby mówić o parametrach obiektywu przez pryzmat ogniskowej należałoby powiedzieć co to jest obiektyw tzw. standardowy. Do jego określenia posłużę się poniższym rysunkiem.



 Obraz jest rejestrowany za pomocą filmu światłoczułego (aparaty analogowe) lub matrycy światłoczułej (CCD lub CMOS) w przypadku aparatu cyfrowego. Pojedyncza klatka analogowego filmu małoobrazkowego ma wymiary 36x24 mm. Jej przekątna to ok 43 mm. I własnie przekątna jest kluczem do określenia obiektywu standardowego. Jest to taki obiektyw, którego ogniskowa jest równa w przybliżeniu długości przekątnej rejestrowanego obrazu. Dla filmu małoobrazkowego będzie to zatem obiektym o ogniskowej ok. 43 mm. Kąt widzenia takiego obiektywu wynosi ok. 53 stopnie.
 Osoby, które nie interesują sie zbytnio parametrami zauważą, że standardowy obiektyw to taki wynalazek, który ani nie "przybliża" ani nie "oddala" :).

 Każdy obiektyw o ogniskowej krótszej niż przekątna klatki jest obiektywem szerokokątnym (takim, który widzi znacznie szerszy plan - "oddala"), natomiast obiektyw o ogniskowej dłuższej od standardowej jest tzw. teleobiektywem (widzi wąski plan - "przybliża").

 W przypadku aparatu cyfrowego sprawa ogniskowej standardowej wygląda nieco inaczej. Matryca światłoczuła ma zazwyczaj znacznie mniejsze rozmiary niż klatka filmu małoobrazkowego. W lustrzankach cyfrowej najczęściej stosuje się matrycę APS-C o wymiarach 22,2 mm x 14,8 mm (Canon) lub 23,7mm x 15,6 mm (Nikon). Przekątna matrycy APS-C mierzy ok. 28 mm. Dla takich aparatów standardowym obiektywem będzie obiektyw o ogniskowej 28 mm. Wynika z tego, że obiektyw o ogniskowej ok. 50 mm, który jest obiektywem standardowym dla analogowego aparatu małoobrazkowego, będzie dla naszego cyfraka teleobiektywem. Dla średniej klasy aparatu kompaktowego, posiadającego typową matrycę 2/3" (8,8 mm x 6,6 mm) standardowym obiektywem będzie obiektyw o ogniskowej ok. 11 mm.

Jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Otóż wprowadzono tzw. ekwiwalent ogniskowej. Dzieki niemu użytkownicy aparatów analogowych mogą się jakoś w tym wszystkim połapać.
 Przekątna klatki filmu analogowego jest ok 1, ... 1,6 raza większa od przekatnej matrycy APS-C. Stosując zatem obiektyw "analogowy" do lustrzanki cyfrowej ogniskową jego należy pomnożyć przez 1,5 ... 1,6. Osobiście używam Canona EOS'a 300D gdzie przelicznik wynosi 1,6. Stosując obiektyw "analogowy" o ogniskowej 100mm musze wykonać przeliczenie: 100 mm x 1,6 = 160 mm.
 W aparacie kompaktowym z matrycą 2/3" ten przelicznik wynosi ok 4. Standardowym obiektywem jest obiektyw o ogniskowej ok. 11 mm. Tu kłopot z przeliczaniem odpada, gdyz aparaty kompaktowe nie posiadają możliwości wymiany obiektywu.

 Oczywiście zwiększanie ogniskowej obiektywu powoduje zawężenie kąta jego widzenia. Przy zmniejszeniu przekątnej rejestrowanego obrazu ten kąt pozornie zmniejsza się jeszcze bardziej. Ilustruje to poniższy rysunek.



 "Bałagan" z przeliczaniem ogniskowych będzie trwał dotąd, aż producenci zastosują w swoich produktach matryce tzw. pełnoklatkowe czyli o rozmiarach 36 mm x 24 mm. Na dzień dzisiejszy tak duże matryce posiadają wyłącznie bardzo drogie aparaty profesjonalne (Canon EOS 1 Ds). Pierwszym "tanim" zwiastunem stosowania pełnoklatkowych matryc jest Canon EOS 5D. Można go już nabyć za "jedyne" 11000 zł :).
 Zostaje nam poczekać rok... może dwa. Przy obecnym trendzie dotyczącym spadku cen cyfrowego sprzętu fotograficznego jest nadzieja, że cena EOS'a 5D spadnie dość znacznie.


Życzę miłego przeliczania i wspaniałych zdjęć! :)

25
Moje prace fotograficzne / Zdjęcie psa :]
« dnia: Marzec 10, 2013, 06:52:05 »


Zapraszam do oceny. :))

26
Każdy, kto kupi sprzęt przez Internet, może go zwrócić w terminie do 10 dni od zakupu. Niestety, sprzedawcy skutecznie to utrudniają, wprowadzając własne interpretacje i ograniczenia. Przed zakupami warto znać swoje prawa, które jasno określają, co nam wolno.   


Na popularność zakupów internetowych również wpływa fakt, że od umowy sprzedaży można odstąpić w określonym przez przepisy prawa terminie. Mija euforia, człowiek zaczyna racjonalnie myśleć i uznaje, że przecież ma już dwa podobne tostery, które nadal funkcjonują i niczym nie ustępują temu kupionemu wieczorem pod wpływem chwili lub reklamy. Oczywiście odnosi się to nie tylko do artykułów AGD, ale do wszelkich artykułów, w tym także do artykułów fotograficznych. Prawie każdy wie, że może odstąpić od umowy w terminie 10 dni. Doświadczenie natomiast wskazuje, że sprzedawcy starają się rzucać nam kłody pod nogi i utrudniają zwrot towaru.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 w zw. z 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, liczonych od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie przez konsument oświadczenia przed jego upływem.

W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty (art. 7 ust.3).


Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach swoich uprawnień zakwestionował zawarte w regulaminie sklepu internetowego, pewne postanowienia ograniczające prawo odstąpienia przez konsumenta od umowy.

Po pierwsze:

Konsument nie może ponosić z tytułu wykonywania swojego prawa do odstąpienia od umowy żadnych opłat, poza bezpośrednimi kosztami zwrotu towaru. W praktyce oznacza to, że nie tylko cena zakupu, ale także koszty przesyłki towaru do konsumenta muszą być zwrócone przez sklep.

Po drugie:

Prezes UOKiK uznał, że postanowienie regulaminu „Zwrot dotyczy produktów, które nie były używane, nie zostały uszkodzone oraz są zapakowane w oryginalnym opakowaniu” za naruszający przepisy art. 7 ust. 3 w zw. z art. 17 cytowanej powyżej ustawy, albowiem używanie zakupionego produktu w ramach zwykłego zarządu w ciągu 10 dni od momentu otrzymania nie powoduje po stronie przedsiębiorcy (sklepu) żadnych roszczeń w stosunku do konsumenta, a tym bardziej nie może powodować braku możliwości zwrotu towaru.

Wszelkie więc zapisy w regulaminach sklepów internetowych typu „towar rozpakowany nie podlega zwrotowi” są zdaniem Prezesa UOKiK niedozwolone, albowiem w zakresie zwykłego zarządu mieści się rozpakowanie zamówionego towaru celem zapoznania się z zawartością zamówienia, jak również przymierzenie lub w inny sposób przetestowanie jego funkcjonalności. Nie powoduje to bowiem zmiany stanu takiej rzeczy, a towar po ponownym zapakowaniu nadaje się do dalszej sprzedaży.


Po trzecie:

Prezes UOKiK uznał, że można odstąpić od umowy zawartej na odległość w sytuacji, gdy wydanie towaru konsumentowi nastąpiło zarówno w siedzibie bądź oddziale przedsiębiorcy, jak i miejscu zamieszkania konsumenta. Należy więc stwierdzić, że odbiór aparatu fotograficznego w realnym sklepie uprzednio zakupionego w sklepie wirtualnym nie pozbawia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy.

To jest chyba jedna z bardzo interesujących i istotnych wiadomości. Należy jednak pamiętać, aby sprawdzić, czy w regulaminie sklepu internetowego jest mowa o rezerwacji towaru, czy jego zakupie. Jeżeli jest mowa o rezerwacji przez Internet, wtedy zakup następuje dopiero w sklepie realnym i nie będziemy mieli niestety do czynienia z zawarciem umowy na odległość, a co za tym idzie, nie będzie można odstąpić od umowy na podstawie przepisów powyżej przywołanej ustawy.

Po czwarte:

Uszkodzone lub niekompletne opakowanie nie może stanowić podstawy do ograniczenia prawa konsumenta do odstąpienia od umowy. Prezes UOKiK uznał, że klauzula „towar musi zawierać oryginalne opakowanie w idealnym stanie (nie mogą być naniesione żadne napisy klienta)” stanowi nieuczciwą praktykę rynkową określoną w art. 5 ust. 1 i ust. 3 pkt 4 w związku z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 171, poz. 1206).

Życzę Wam, obyście jak najrzadziej musieli korzystać z tych uprawnień. Ale swoje prawa warto znać. :)

27
Ogłoszenia / Nabór na moderatora!
« dnia: Marzec 07, 2013, 21:33:51 »
Witam!
Ogłaszamy nabór na moderatorów forum!

Kim jest moderator?
Moderatorzy to osoby odpowiedzialne za rozwój i porządek w swoich działach.

Wymagania które musisz spełniać aby zostać moderatorem:
 - znajomość regulaminu oraz stosowanie się do niego,
 - stosowanie zasad ortograficznych oraz interpunkcji,
 - kultury osobista na wysokim poziomie,


Wzór podania:
 Imię :
 Wiek :
 Czas jaki spędzasz na forum :
 Jaki dział chcesz moderować? :
 Miałeś już stanowisko moderatora na innym forum? :
 Kilka słów o sobie :


 Podania wysyłamy mi w tym temacie.

 Z pośród wszystkich podań wybierzemy najlepsze.

28
Poradniki / 8 podstawowych rad dla początkujących fotografów
« dnia: Marzec 06, 2013, 20:33:58 »
Ważniejszy jest sprzęt czy koncentracja na dobrych kadrach? Po co rozmawiać z innymi nieznajomymi fotografami? Czy warto obrabiać zdjęcia? Początkujący fotograf ma na pewno mnóstwo pytań i jest ciekawy wielu kwestii. Oto 8 podstawowych rad dla każdego miłośnika fotografii, który dopiero zaczyna swoją przygodę z aparatem.

Przede wszystkim fotografuj

Fotografuj, fotografuj i jeszcze raz fotografuj ? to jedna z pierwszych rad, które powinien usłyszeć każdy początkujący fotograf. Nie rozstawaj się ze swoim aparatem. Ciągle ćwicz ? fotografuj na ulicy, w domu, u znajomych. Wytyczaj sobie konkretne tematy, cele. Tylko w praktyce można nauczyć się swobodnie obsługiwać aparat, widzieć i komponować kadry.
Podglądaj innych, czytaj książki, magazyny

Oprócz praktyki przyda się też sporo teorii. Jeśli fascynujesz się fotografią, to z zapewne spędzasz każdą wolną chwilę na przeglądaniu różnych galerii, fotoblogów czy portali foto-społecznościowych. Nie ma w tym nic złego, ale chcąc robić postępy dobrze jest podpatrywać przede wszystkim mistrzów w danej dziedzinie. Osobiście na bieżąco śledzę dokonania agencji Magnum, VII czy Noor.

Aby wiedzieć, jak powstają dobre fotografie, trzeba też co nieco poczytać. Ciekawą lekturą mogą być wszelkie podręczniki kadrowania czy życiorysy sławnych fotografów.

Dobrym urozmaiceniem fotograficznej diety są także magazyny fotograficzne. W Polsce jest ich jak na lekarstwo, a drukowane zagraniczne tytuły sporo kosztują. Nic straconego. W sieci można znaleźć mnóstwo internetowych wydań drukowanych pism lub oddzielnych internetowych magazynów.

Pytaj o rady

 Moim zdaniem warto przede wszystkim rozmawiać o fotografii z innymi, doświadczonymi fotografami. Od każdego można się czegoś nauczyć i warto wykorzystać każdą okazję do wymiany doświadczeń - nawet, jeśli widzisz nieznajomą osobę, która fotografuje w Twoim pobliżu. Nieraz sam pytałem innych fotografów o różne rady, np. dotyczące konkretnych ustawień czy sprzętu. Każdy fotograf powinien być otwarty i towarzyski, zatem dobrze jest nawiązywać nowe znajomości.
Angażuj się w projekty, wystawy i konkursy

Poznając nowych ludzi zyskasz też okazję do uczestniczenia w różnych projektach fotograficznych, warsztatach, zbiorowych wystawach. Takie inicjatywy wzbogacają o nowe, cenne doświadczenia, kontakty. Pozwalają patrzeć na fotografię i innej strony. Warto też angażować się w przeróżne konkursy. Oprócz możliwości wygrania nagród zyskasz dodatkową możliwość porównania swoich zdjęć z innymi.

Próbuj nowych technik i stylów.

Fotografia mieści w sobie bardzo wiele rodzajów ? fotoreportaż, zdjęcia studyjne, krajobrazowe, przyrodnicze, sportowe i wiele innych. Na początku swojej fotograficznej drogi dobrze jest wypróbować, w której dziedzinie czujesz się najlepiej. Każdy gatunek ma swoje cechy charakterystyczne i nie w każdym możemy czuć się dobrze. Nowe gatunki fotografii można oczywiście odkrywać przez całe życie, ale warto na początku skupić się na jednej dziedzinie i konsekwentnie się w niej rozwijać.
Patrz przede wszystkim na zdjęcia, a nie tylko na sprzęt…

To człowiek fotografuje a aparat jest tylko narzędziem do osiągnięcia celu ? odpowiedniego kadru. Warto o tym pamiętać i nie popadać w zbytnią fascynację sprzętem. W wywiadzie dla Magazynu “Pokochaj Fotografię” (drugi numer) Tomasz Tomaszewski, światowej sławy dokumentalista mówi:

[?Tym którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z fotografią radziłbym, aby zaczęli od podstaw. Zwykły kompakt wystarczy do zrobienia dobrego zdjęcia. Ważniejsze od sprzętu jest poznanie zasad kompozycji, dobre opanowanie obsługi aparatu, świadome patrzenie i myślenie fotograficzne?.]

Dobry aparat, jasne szkła, wysokiej klasy lampa błyskowa ? Są to świetne narzędzia, które trzeba oczywiście umieć dobrze obsługiwać i mieć pewną wiedzę na ich temat. Jednak każdy fotograf, w szczególności początkujący, powinien pamiętać o słowach Tomaszewskiego: ?Dobre zdjęcie powstaje w głowie. Aparat pomaga je tylko pokazać innym?.
? ale nie zapomnij o obróbce

 Tak jak dawniej wywoływano i korygowano zdjęcia w ciemni, tak teraz warto wykonać podobny proces na komputerze. Odrobina pracy w programie do obróbki plików RAW czy już skompresowanych typu JPEG  pozwoli uzyskać o wiele lepsze rezultaty, a nasze fotografie przysporzą nam więcej radości. Także w tym elemencie trzeba jednak zachować umiar.

W mediach wykorzystuje się niemal wyłącznie obrobione zdjęcia. Takie są wymogi rynku i fotografowie się temu podporządkowują. Fotografując dla siebie warto przestrzegać zasad i nie ingerować zbyt mocno w obróbkę fotografii. Kierujmy uwagę na nietypowe kadry, intrygujące pomysły, uczmy się uzyskiwać jak najlepsze rezultaty już na poziomie oryginalnego zdjęcia.

Gdzie jest granica? Kiedy fotografia staje się fałszerstwem? To zależy. Każdy z nas postawi gdzie indziej nieprzekraczalną linię. Wiele zależy też o rodzaju uprawianej fotografii. Więcej postprodukcji wykorzystuje się w fotografii studyjnej, niż np. w fotoreportażu. Warto w tym względzie wziąć pod uwagę zdanie profesjonalistów, nie oszukiwać odbiorców i kierować się dobrym gustem.
Przyjmuj krytykę z pokorą

Każdy z nas musi sobie uświadomić, że nie jest najlepszym fotografem na świecie i popełnia mnóstwo błędów. Rozsądna krytyka służy korygowaniu tych problemów. Rozsądnie jest wyciągać wiele lekcji z krytycznych uwag pod kątem naszych fotografii, a nie obrażać się i robić wszystko po swojemu.

29
Jaki sprzęt wybrać? / Jaki aparat polecasz?
« dnia: Marzec 05, 2013, 20:02:17 »
W tym temacie możecoe napisać dla kogo i jaki aparat polecacie.

Ja polecam dla początkujących Nikona Coolpix S3300. :) Naprawdę warto wydać pieniądze na ten aparat! :)

30
Hyde Park / Jaki sport lubisz ?
« dnia: Marzec 05, 2013, 18:47:13 »
W tym temacie możecie napisać jaki sport lubicie.

Ja lubie bieganie i pływanie. :D

Strony: 1 [2] 3
Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum
polskiserwernfs pyb serwerminecraft plastycy bepro